Informacja dotycząca przyjmowania osób zgłaszających się w sprawie skarg i wniosków
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej – art. 63 (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483) gwarantuje każdemu prawo składania petycji, skarg i wniosków.
Tryb postępowania w sprawie skarg i wniosków reguluje ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2021 r. Nr 735 z późn. zm.) art. 221 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego oraz rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. z 2002 r. Nr 5, poz.46).
Skargi i wnioski można składać:
- w interesie publicznym,
- w interesie własnym,
- w interesie innej osoby – za jej zgodą.
Skarga jest prawnym środkiem obrony i ochrony różnych interesów jednostki, które nie dają podstaw do żądania wszczęcia postępowania administracyjnego ogólnego lub szczególnego ani też nie mogą stanowić podstawy powództwa lub wniosku zmierzającego do wszczęcia postępowania sądowego.
Zgodnie z art.227 kpa przedmiotem skargi może być zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników naruszenie praworządności lub interesów skarżących a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
Przedmiotem wniosku (art.241 K.p.a.) mogą być między innymi sprawy ulepszenia organizacji, wzmacnianie praworządności, usprawnienie pracy i zapobieganie nadużyciom, ochrony własności społecznej, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
Wnioski składa się do organów właściwych ze względu na przedmiot wniosku. W sprawie terminu załatwienia wniosku stosuje się przepisy art.237 §1 (bez zbędnej zwłoki nie później jednak niż w ciągu miesiąca). W razie niemożności załatwienia wniosku w w/w terminie, organ obowiązany jest zawiadomić wnioskodawcę o czynnościach podjętych w celu rozpatrzenia wniosku oraz o przewidywanym terminie załatwienia wniosku.
Wnioskodawcy, niezadowolonemu ze sposobu załatwienia wniosku, służy prawo wniesienia skargi w trybie określonym w dziale VIII w Kpa.
Osoby zgłaszające się do Powiatowego Urzędu Pracy w Grodzisku Mazowieckim w sprawie skarg i wniosków są przyjmowani przez:
- Dyrektora po uprzednim uzgodnieniu terminu wizyty w sekretariacie.
- Kierowników komórek organizacyjnych codziennie w godzinach urzędowania.
Przyjmowanie, rejestrowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków koordynuje Referat Organizacyjny który:
- ewidencjonuje skargi i wnioski w „Rejestrze skarg i wniosków",
- przekazuje skargi i wnioski do rozpatrzenia właściwej komórce organizacyjnej i czuwa nad terminowym ich rozpatrywaniem,
- sporządza projekt odpowiedzi na skargę lub wniosek.
Kierownicy komórek organizacyjnych odpowiedzialni są za wszechstronne, rzetelne terminowe przygotowanie wyjaśnień, dokumentacji niezbędnej do ich terminowego rozpatrzenia.
Bezpośredni nadzór nad załatwianiem skarg i wniosków sprawuje Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Grodzisku Mazowieckim.
Zgodnie z § 8 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków, skargi i wnioski nie zawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.
Informacja w sprawie przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków w Powiatowym Urzędzie Pracy w Grodzisku Mazowieckim umieszczona jest na tablicy ogłoszeń, stronie internetowej i BIP Urzędu.
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Katarzyna Makowiecka
- opublikował: Dariusz Kacprzakdata publikacji: 2022-06-07 12:52
- zmodyfikował: Dariusz Kacprzakostatnia modyfikacja: 2022-06-07 12:53